Weleda
Weleda is inmiddels een groot merk op onze webshop. Vrijwel ieder product van Weleda kun je dan ook bij Green Jump vinden, en dat is niet voor niks. Weleda houdt zich namelijk al dik 90 jaar bezig met het onwikkelen en produceren van geneesmiddelen en verzorgingsproducten op natuurlijke basis.
Alle producten van Weleda zijn biologisch geteeld, eerlijk verkregen en milieuvriendelijk geproduceerd. Daarbij staan drie pijlers centraal: ecologische duurzaamheid, sociale duurzaamheid en economische duurzaamheid.
Al in 1921 werd Weleda opgericht, door de Zwitserse filosoof en natuurwetenschapper Dr. Rudolf Steiner en de Nederlandse Dr. Ita Wegman, een gespecialiseerd vrouwenarts. Vanuit de denkwijze dat het lichaam zichzelf kan helen, maar daarbij wel een beetje hulp kan gebruiken, wilden zij een programma oprichten waarbij natuurlijke producten dit herstelproces ondersteunen. Nu, dik 90 jaar later, is deze denkwijze nog steeds een belangrijk onderdeel van de werkwijze bij Weleda.
Ecologische duurzaamheid
Deze eerste pijler slaat op het duurzame gebruik van grondstoffen, hulpbronnen en andere factoren die van belang zijn in het productieproces zoals verpakking en logistiek. Al vanaf het begin van het productieproces wordt er nagedacht over de gevolgen die de productie voor het milieu kan hebben. Zo zijn de ingrediënten enkel afkomstig van biologische teelt of gecontroleerde wildpluk, om zo de biodiversiteit en verscheidenheid van planten en dieren te waarborgen. Daarbij wordt er op gelet dat de grond zo gezond en vruchtbaar mogelijk blijft en worden ecosystemen beschermd. Momenteel is 83% van de ingrediënten die Weleda gebruikt van biologische afkomst.
De volgende stap in het productieproces is het verwerken van de grondstoffen tot een product. Hiervoor zijn hulpbronnen als water en energie nodig. Door condenswater in de watercyclus her te gebruiken en door het optimaliseren van onder andere koel- en ventilatiesystemen, probeert Weleda zo duurzaam mogelijk met haar hulpbronnen om te gaan. Daarbij maken ze zoveel mogelijk gebruik van hernieuwbare energie: zo was in 2013 50,7% van de directe en 94,3% van de indirecte energie afkomstig van hernieuwbare bronnen.
De laatste stap is uiteraard het verpakken en vervoeren van de producten. Ook in deze stap doet Weleda er zoveel mogelijk aan om zo duurzaam mogelijk te zijn. Zo moeten de verpakkingen beschermend, maar ook van duurzaam materiaal en recyclebaar zijn. Sinds 2012 werkt een team van experts eraan om deze lastige combinatie van voorwaarden zo goed mogelijk uit te voeren. Wanneer de producten vervoerd worden, gebeurt dit in dozen met versnipperd karton of natuurlijk vulsel uit aardappelzetmeel, een volledig composteerbaar materiaal. De bestelauto rijdt op aardgas, en in het magazijn zelf wordt enkel met LED-verlichting gewerkt om zo energie te besparen. In het proces van plantje tot product wordt dus aan elke stap gedacht om zo ecologisch duurzaam mogelijk te zijn.
Sociale duurzaamheid
Niet alleen het milieu, maar ook de mens staat centraal in de werkwijze van Weleda. De tweede pijler richt zich dan ook op de sociale duurzaamheid binnen het bedrijf. Voor haar werknemers en partners probeert Weleda zo goed mogelijke omstandigheden te creëren waarvan langdurige contacten en een eerlijk loon belangrijke onderdelen zijn. Deze werkwijze zie je ook terug in de samenwerking met de telers: wereldwijd heeft Weleda verschillende teeltprojecten opgezet waarbij het welzijn van de betrokken mensen centraal staat. Zo krijgt iedereen die bij de productie van Weleda betrokken is een eerlijke beloning, extra kansen op de arbeidsmarkt en wordt een gezond evenwicht tussen werk en gezin gegarandeerd.
Economische duurzaamheid
Om de eerste twee pijlers, ecologische en sociale duurzaamheid, te kunnen garanderen is ook de economische gezondheid van Weleda van belang. Economische duurzaamheid kan bereikt worden op verschillende manieren, en Weleda past hiervoor dan ook verschillende strategieën toe. Daarbij zijn ethische principes, het stimuleren van innovatie, duurzaam investeren en het onderhouden van een gezonde financiële basis de belangrijkste strategieën die door Weleda worden toegepast. Daarmee worden op lange termijn kansen gecreëerd die zekerheid kunnen bieden voor zowel werknemers en leveranciers als handelsparnters en consumenten.
De kwaliteit van Weleda
Om kwaliteit aan haar klanten te kunnen garanderen, werkt Weleda samen met verschillende kwaliteitslabels. Daarbij zijn de belangrijkste labels het NATRUE label, en EU-keurmerk voor biologische productie en het lidmaatschap van de Union for Ethical Biotrade (UEBT).
Wanneer je het NATRUE label op een product ziet staan, ben je van een aantal dingen zeker. Allereerst is het product dan uitsluitend gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten. Ook ziet NATRUE er op toe dat het volledige productieproces mens- en natuurvriendelijk verloopt en dat producten niet getest worden op dieren. Verder zijn alle producten met een NATRUE label vrij van synthetische geur- en kleurstoffen of bewaarmiddelen, siliconen of afgeleiden daarvan, afgeleiden van petroleum en genetisch gemanipuleerde ingrediënten. Daarmee is NATRUE het strengste internationale keurmerk voor natuurcosmetica.
Het EU-keurmerk toont aan dat alle Weleda producten voldoen aan de Europese eisen voor biologische landbouw. Je weet hiermee dus zeker dat jouw Weleda product 100% voldoet aan de eisen die de EU stelt aan een biologisch product.
Tot slot is Weleda sinds 2011 lid van de Union for Ethical Biotrade (UEBT). Deze non-profitorganisatie is wereldwijd de standaard voor het duurzaam verkrijgen en gebruiken van grondstoffen. Daarbij staan, net als in het productieproces van Weleda, de bescherming van de biodiversiteit en een eerlijke samenwerking centraal.